Akustiske målinger

Hej, jeg hedder Róbert Polgár, jeg er ejer og akustisk ekspert på Perfect Acoustic.

Du kontakter mig normalt via e-mail eller telefon på grund af forskellige problemer, som jeg prøver at finde en løsning på. Jeg deler med dig nogle af de lærerige og interessante sager her.

Undertiden førte de enkleste løsninger, som klienten ikke engang overvejede, til gennemførelse af langvarige lidelser.

For nylig blev jeg inviteret i et sådant studie, hvor de ikke var i stand til at inducere kvalitetslyde, selv efter flere års lidelse med forskellige elektroniske udskiftninger (forstærker, dac, højttalere, kabler osv.) Og unødvendigt placere forskellige typer akustiske elementer på forkerte steder .

Størstedelen af ​​klagerne drejede sig om baslydene, der faktisk manglede, men det summede og knurrede øredøvende. Så jeg kunne ikke give nyttige råd, selv ikke via fjernhjælp. Derfor lavede vi en aftale til måling.

Start af akustiske målinger:

Først og fremmest krævede jeg de sædvanlige fotos, hvorved jeg måler alle sider af rummet. Derefter skal jeg kende de nøjagtige størrelser på rummet, materialerne og væggetyperne. Jeg beder normalt disse data fra alle, men jeg har ikke brug for nøjagtige tal, en bred oversigt er nok (f.eks .: højre væg er gipsplader med sovendeabsorberende materiale under. Loftet er lavet af beton, bjælke, styrofoamdæksel osv.).

Forudplanlægning af den akustiske måling:

Efter at have modtaget disse data, begynder jeg at beregne de aktuelle akustiske defekter og rumets tilstand ved hjælp af dataene. Jeg estimerer typen, størrelsen og materialet på de akustiske paneler, jeg har brug for til målingerne.

Pakning:

Disse parametre er vigtige for mig at vide, fordi jeg er nødt til at beslutte, hvad der passer ind i det givne rum og især i lastbilen.

Det er vigtigt at vide, om klienten har nogen speciel anmodning. For eksempel vil han / hun gerne høre, hvordan en kofferteradiffusor eller en diffusorplade høres i hans / hendes hjem osv. Dette er vigtig information, for at alle akustikpaneler helt sikkert vil være tilgængelige i den praktisk tilberedte truck. Derfor er måledataene, der er givet på forhånd, meget nyttige.

 

Ankomst til stedet

Efter at have ankommet til stedet foretager jeg målingen først.
Efter at have måttet rummet placerer jeg udstyret, nemlig den bærbare computer, mikrofonen, stativerne, kabler og et referenceniveau, der er kalibreret KRK V8-højttaler.
Jeg elsker denne højttaler. Det er meget detaljerende dynamisk og skaber en dejlig plads i rummet. Jeg bruger det, hvis målingskurverne ikke sætter sig af nogen grund. I sådanne tilfælde implementerer jeg det, og i de fleste tilfælde kan vi finde ud af, hvad sagen er. Dette kan være manglen, forvrængningen eller måske langsomheden i det givne udstyr eller højttaler. Sådan langsomhed sker ofte. I sådanne tilfælde er de lave frekvenser konstant i himlen, da højttaleren ikke kan roe sig hurtigt nok indtil den næste bas, derfor vil der være en konstant brummer i de lave frekvenser.

Jeg identificerer problemerne også ved øre med et sæt testmusik. Dette er min yndlingsmusik udviklet til at teste basen:

Hvis du hører summende, knurrende bas, mens du lytter til musik, der betyder, at efterklang i rummet ikke kan berolige sig hurtigt nok under 200Hz, vil du høre en kontinuerlig knurr. Det andet problem, der kan bemærkes i disse tilfælde, hvis der ikke er en tromme med korrekt dynamik. Kun en halvhjertet tugge kan høres. I et sådant tilfælde vil der være en enorm dukkert under 150Hz. Det værste tilfælde er, når disse to par.

Akustiske målinger:


Rumets længde er 5m, bredden er 2,7m og højden 2,7m.
Jeg stod over for følgende kurver efter den første måling:

akustisk måling før behandling

 

På piktogrammet ovenfor kan vi se en efterklangstid på RT60.
Baseret på dens dimensioner bør dette studie have en gennemsnitlig efterklangstid på 0,3s.

Heldigvis overraskede det mig ikke, da jeg så fotos der var en masse skum lagt på væggen, derfor bad jeg dem om at tage dem af, hvis det er muligt. Så jeg fandt et friskmalet, tomvægget rum. I stedet betød værdierne for lydtryk et større problem:

Studieakustik

 

Over kan du se en SPL lydtrykskurve. Denne lyd produceres ikke kun af rummet, men også af lydtrykket fra højttaleren.

Hvis du ser nøje på, forsvinder de lave frekvenser mellem 90Hz-40Hz.

Dette skyldes den manglende akustiske behandling, højttalernes og sædetes placering, rumets størrelse og konstruktion.

Jeg starter normalt med højttaleren og siddepositionen for at udjævne de grimme dips og toppe. Men i dette tilfælde gjorde jeg ikke det, da det ville have været helt unødvendigt, fordi en så stor efterklang forårsager enorme refleksioner og stående bølger, hvorfor halvdelen af ​​anomalierne måske er resultatet af det.

Det næste trin er pakning.

Heldigvis parkerede jeg tæt på indgangen, derfor tog det mig ikke lang tid – bare et par minutter – at tage ind og placere 10 bredbånd akustiske paneler, lædermembran, dobbelt lædermembran og træmembran akustiske paneler med ejerens hjælp til den første målinger.

Du behøver ikke at bekymre dig om udseende eller design. I sådanne begivenheder sætter eller læner vi hurtigt de akustiske paneler, hvor vi kan.

Jeg tog bevidst ikke hjørneenheder ind i dette rum, da jeg ikke kunne have placeret dem korrekt på grund af rumets design og størrelse. Derfor brugte jeg dobbelt læder- og træmembranpaneler i hjørnet på tværs, hvilket viste sig at være meget godt, som vi kan se ved følgende måling:
Før behandling:

akustisk måling før behandling

 

Efter 10 paneler:

akustisk måling efter behandling

 

akustisk efterklangstid

Her modificerede vi lidt brug af materialer. Indstillingen af den mest lineære efterklangstid er meget vigtig, derfor brugte jeg mere efterligning af lædermembran og som akustiske paneler med diffusor.

Jeg brugte 3 dobbeltimitationer af akustiske paneler i lædermembran, 4 normal imitation af akustiske paneler i lædermembran, 4 klassiske akustikpaneler i bredbånd og 2 absorberende paneler med diffusor.
Resultatet:

akustisk måling efter behandling (2)

 

Du kan se, at det her lykkedes os at opnå en efterklang på 0,3s.

Derefter fulgte skubbet og indstillingen af ​​højttaleren.

Den gang stod jeg overfor et problem, som jeg troede, at jeg ikke var i stand til at løse. Nemlig lydtrykket forbedret, men ikke tilstrækkeligt. Tryk på lytterpositionen og højttalerne fulgte, men det forbandede interval mellem 90Hz og 40Hz ændrede sig ikke.

Derfor havde jeg ideen om at dreje højttaler og lytterposition med 10 grader, hvilket er en usædvanlig måde.

Det betyder ikke, at vi vender hele rummet, kun den komplette drejeskive sammen med stole rundt om sin egen akse. Således fik vi siddepositionen ud fra dens teoretisk perfekte position, som er ved 35% af rummet, og vi placerede den foran væggen 60 cm derfra, og vi flyttede højttalerne mod midten af ​​rummet, og det viste sig at være bedst på 38%.

Jeg så måleresultaterne med en vis lettelse, da vi formåede at bryde den dødvande, som jeg havde troet, at jeg ikke kunne løse. Naturligvis var det langt fra perfekt.

Efter at skubbe, fjernelse af paneler og måling fulgte igen, men det ændrede ikke rigtig meget.

Det er sandt, at når vi sætter et panel i et nærhedspunkt, f.eks. mellem højttaleren og væggen forårsager det en stigning i flere decibel af bassen. At hæve denne måde 3-4dB på duppet.

På og jeg formåede at finde ud af det største problem, nemlig højden på højttaleren. Som du kan se, sad højttaleren på bordets højde. Det producerede forfærdelige lyde på det punkt. Vi målte det lagt ned på bordet med følgende resultater:

Før behandling:

Studieakustik

 

Midt i behandlingen efter drejning af tabellen:

akustisk måling efter behandling-akustiske målinger

 

 

Efter behandlingen med højttaler på bordet:

akustisk måling lydtrykværdi (2)

akustisk måling lydtrykværdi (2)

 

Det var en enorm lettelse at se dette endelige resultat.

De endelige resultater var meget gode sammenlignet med de første trin.

På dette tidspunkt lytter jeg i min testmusik igen, og det er dejligt at høre tromlernes dynamik uden at surrende bass sprænge mine trommehinden eller sangen Allan Tylor – Wheel of Fortune, som involverer mig ved at udfylde pladsen med sin dynamiske bas og midt- basorgel, mens alle små detaljer i guitarlyden kan ses i baggrunden.

Det sidste trin er pakning.

Jeg var bange for, at jeg ville overskride basisfrekvensen på to timer, men heldigvis var vi meget tæt på det efter at være færdige med pakningen.
Afslutningsvis kan et studie af denne størrelse styres med 19 akustiske paneler i alt for at opnå fremragende referenceværdier ved udgangen.
Tak for at du gik forbi.

 

Kategorier: Blog