Akustiske udtryk

Akustik er en videnskab, der beskæftiger sig med lydbølger, deres bevægelse og hastighed. Under akustisk behandling kan vi støde på begreber, som ikke er fuldt ud forstået af alle. Vi har sammensat nogle vigtige akustiske termer for at forklare præcis, hvad det betyder.

1., Ekko

akustisk ekko

Lyd reflekteres tilbage til oprindelsesstedet og genopfattes der. Hvis du råber højt i en vis afstand fra en væg eller et punkt, eller efter en anden lydkilde, vil lyden komme til væggen og reflekteres fra den, så lyden kan høres igen ved kilden.

I store sale, kirker, teatre opstår der ofte ekkoer (på grund af dårlig akustik). I mindre, lukkede rum vender lyden, der reflekteres fra væggene, så hurtigt tilbage til lydkilden, at den forstærker den oprindelige lyd. Hvis den resulterende resonans af væggene er for stærk, kan det forstyrre tale eller sang. For at reducere resonansen forårsaget af væggene kan der anvendes lydabsorberende akustikpaneler, akustikgardiner og tæpper.

– Raslen ekko

En serie af på hinanden følgende og gradvist falmende ekkoer, der skaber en rasle-lignende lydeffekt. Det opstår i et lukket rum, når væggene mod hinanden ikke er akustisk dæmpede i varierende grad. Det giver det største akustiske problem for mindre, rektangulære rum.

2., Efterklangstid

Efterklangstiden (RT60) er den tid, hvor lyden falmer i rummet – mere præcist falder den med 60 decibel. Ekko er forårsaget af lydbølger, der reflekteres fra forskellige overflader, og jo større ekko, jo længere forbliver lyden hørbar. En kortere efterklangstid indikerer, at lyden absorberes af noget uden større refleksion.

Når du behandler et rum akustisk, skal du overveje efterklangstiden. For det mest præcise resultat er det værd at tage målinger, men du kan også høre med øret, om ekkoet er højt eller lavt, dvs. efterklangstiden er længere eller kortere. I rummet med ideel akustik er efterklangstiden den samme ved alle frekvenser.

Den ideelle efterklangstid afhænger af rummets størrelse og funktion. I større rum (teatre, auditorier, sale osv.) er en efterklangstid på 1,5 til 2,5 sekunder normalt ideel, mens der i mindre rum, såsom klasseværelser, kontorer, hjemmebiografer og soveværelser og stuer, 1 efterklangstid på mindre end et sekund er mest optimalt.

Større værelser i minimalistisk stil med små møbler er det største problem med utilstrækkelige efterklangstider.

I hjemmebiografer er perfekt lyddæmpning afgørende for den ideelle lyd.

3., Stående bølge

Et lydfænomen, der er et resultat af samspillet mellem to lydbølger med lignende vibrationstal, der bevæger sig i modsatte retninger. Det er kendetegnet ved tilstedeværelsen af ​​konstante, faste lav- og højtrykspunkter i lydrummet. For perfekt refleksion er intensiteten af ​​den reflekterede lyd den samme som for den indfaldende lyd, og amplituden er nul ved de mindste steder og fordoblet ved de maksimale steder.

Den dannes primært i hjørnerne og ved væggene, når lyden fra lydkilden og den reflekterede lyd mødes i samme fase, og dermed forstærker hinanden, men når de mødes i den modsatte fase, svækker de hinanden. Lyde hopper tilbage fra væggene i hjørnerne på samme tid. Derfor anbefales det at placere basfælder i hjørnerne.

4., Spredning

akustisk diffusion

Diffusion i arkitektur betyder en jævn fordeling af lydenergi i et givet miljø. Lydfeltet med perfekt diffusion er, hvor efterklangstiden er den samme i alle lyttesituationer. De fleste interiører er ikke diffuse; ekkotiden varierer betydeligt rundt i rummet.

Akustiske diffusorer bruges til at behandle ekkoer i rum. De er fantastisk tilbehør til akustikpaneler, der bruges til at absorbere lyd, da de ikke fjerner lydenergi, men diffusorerne udstråler lydenergi i mange retninger, hvilket skaber et mere jævnt lydfelt. Diffusorer udbreder refleksioner i både tid og rum.

5., Lydabsorption

Lydabsorberende materialer er de materialer, der absorberer lydenergi i luften og ikke tillader den at passere gennem sin struktur, dvs. den bliver fuldstændig tilbageholdt og ikke afstødt. Så de absorberer lydene.

Det ideelle lydabsorberende materiale reflekterer ikke lydenergi, hvilket betyder, at lydenergi nemt kan trænge ind og passere gennem materialet. Til dette skal materialet være porøst, løst og luftigt. Et passende lydabsorberende materiale er sædvanligvis fibrøst, tæt og har en granulær struktur. Det er kendetegnet ved at have mange indbyrdes forbundne mikrohuller. Når en lydbølge når overfladen af ​​porøse materialer, får den således luft til at vibrere i porerne. På grund af friktionsmodstand, viskøs modstand og termisk ledning omdannes en betydelig del af lydenergien til termisk energi, som spiller en rolle i lydabsorptionen.

6., Lydisolering

Ved lydisolering absorberer materialet delvist, delvist reflekterer og transmitterer lyd og bevarer sin struktur.

Lydisolerende materialer bør ikke være så porøse, løse og luftige som lydabsorberende materialer for at reducere transmissionen af ​​lydenergi og forhindre lydtransmission. Tværtimod: Materialet skal være tungt, kompakt, uden porer.

7., Lydisolering

Lydisolering betyder, at materialet delvist overtager lyden og transmitterer den gennem sin struktur. Lydisolering er normalt påkrævet mellem to tilstødende rum.

8., Frekvens

Tonehøjden bestemmes af lydens frekvens (det vil sige lydens vibrationshastighed): en højere lyd detekteres ved en højere frekvens. Den numeriske værdi af frekvensen angiver antallet af vibrationer pr. sekund. Frekvensenheden kaldes hertz og betegnes med Hz.

9., Decibel

Decibel er en måleenhed, der bruges i akustik til at måle lydniveauer i forhold til omkring 0 dB.

10., Støjtyper indendørs

lyder indeni

Luftbåren lyd er en form for udbredelse, hvor strukturen på grund af lyd og luft vibrerer: menneskelig tale, musik og så videre. Dette inkluderer overførsel til andre rum og efterklang (refleksioner) i samme rum.

En bankelyd genereres, når kilden er en dynamisk kraft, der direkte berører strukturen: en tabt genstand, et skub af en stol, støj fra trin, en maskine, udstyr, vægmonterede højttalere osv. monteret på væggene eller etage.

Kategorier: Blog