Akustikens betydning

Akustikens betydning

Efter min mening er værdien, vi beskæftiger os med i akustik, tæt på nul. Men akustikken er en uundgåelig og integreret del af vores liv!
I denne erklæring mener jeg ikke kun at lytte til musik og se film, men generelt hver dag. Der er ingen tvivl om, at menneskelig stemme er en del af akustikken, skønt få mennesker tænker over det, men vi er også omgivet af lyde næsten overalt, fordi vi ikke lever i en tavs, “døve” verden!

De fleste mennesker har allerede oplevet fænomenet at være på et centralt sted, for eksempel på teater, kontor, hotel, pub, auditorium, natklub osv. hvor publikummet er højt og du næppe kan tale, i dette tilfælde kan vi tale om akustikkens vigtighed!

On-the-betydning-for-akustik-300x169

Er det muligt, at måske alle er blevet døve?

Det er ikke fordi alle er døve eller elsker at råbe, men fordi rummets akustik er virkelig dårlig.
I den seneste tid er emnet blevet taget mere alvorligt, selv i design af bygninger, f.eks. der er områder i Holland, hvor akustisk design af nye bygninger er påkrævet.
Langt færre har været i et så akustisk godt designet miljø. Hvis du kun trådte ind i et sådant rum en gang, kunne du opleve, hvor meget mere afslappet, behagelig atmosfæren er på et sådant sted, hvor den menneskelige stemme lyder, selvfølgelig, hvor de eksterne lydkilder ikke skader dit øre, uanset om det er film , baggrundsstøj eller endnu flere mennesker, der taler. Et akustisk professionelt designet værelse har en meget alvorlig indflydelse på vores komfortfølelse.
Derfor er akustikken en meget vigtig del af vores miljødesignere!

Lad os nærme lidt mere videnskabeligt:

Hvad er akustikken?

Akustikken er i sig selv en kompleks disciplin. Den beskæftiger sig med vibrationer, lydformering og transmission af materialer og luft.

En af akustikkens hovedgrene er rumakustik. Den omhandler lyde i bygninger, haller og ethvert interiørrum og muligvis infiltrerende lyde og alle slags forvrængninger. Denne forvrængning kan omfatte dæmpning af lyden eller reduktion af ekkoet der er produceret der.

Rumstyring:

Der er grundlæggende teknikker til akustisk rumbehandling. Disse teknikker afhænger i vid udstrækning af brug, størrelse og funktion af rummet. Hvert rum har brug for forskellige akustiske behandlinger. For eksempel, i et teater, udvides hængende lofter og vægge på en tragtlignende måde mod seerne, hvorved lyden styres udad. Et eksempel er en akustisk sky, der fungerer under helt forskellige omstændigheder. Formålet med en akustisk sky er at absorbere og sprede lyd, der er meget afhængig af materialebrug.

Typer af materialebrug:

Når det kommer til den akustiske sky, kan vi tale om en række forskellige materialer. Uanset om vi bruger blødere materiale eller hårdt filt eller lydabsorberende stenuld, der bruges i akustiske paneler, taler vi om lydabsorption. Lydabsorptionen reducerer ekkoet meget. Det reducerer efterklangstiden.

Disse materialer kan bruges de fleste steder:
  • Studio
  • Kontor
  • Værelse
  • Biograf
  • Hifi akustik

Hårdere materialer i akustikken:

For eksempel kan du bruge de næste materialer de fleste steder:

Træ akustiske paneler
Akustiske diffusorer
Lydafbøjningens loftsskyer.
Valgfrit metal- og plastperforeret, presset akustisk diffusor.
Disse typer materialer er ikke kun ansvarlige for ekkoreduktion, de
omdirigerer, spreder og styrer også lyden markant.

Hvorfor er det nødvendigt at sprede lyd?

akustiske-diffusorer-refleksion-pont-300x275

Fordi det ikke altid er godt, at lyden absorberes af akustiske eller lydabsorberende paneler.

For at tage et teater som eksempel, var det ikke mange, der forstår forestillingen, hvis de allerede havde optaget lyden på scenen. I stedet for at blive optaget, bør det derfor rettes udad til seerne. Når lyden er udvidet, cirkles den yderligere med akustiske diffusorer indbygget i loftet og sidevæggen.

Men i et studie er lydabsorptionen mere til stede, når det kommer til akustik. En af studioets vigtigste roller er at opnå en mere jævn lyd. Vi kan kun opnå det med kombinerede materialer!

Hvad er disse materialer?

  • Basfælder (til at absorbere baslyde)
  • Bredbånds akustiske paneler til lydabsorption.
  • Akustiske membraner til kun at dæmpe basfrekvenser. De er frekvensafhængige.
  • Når vi har nærmet os den glatte transmission af lyd, kommer de akustiske diffusorer.

I studioakustikken spiller diffusorer en nøglerolle, der dækker reflektionspunkter, og i dette tilfælde spredning af lyden.

akustiske-diffuser-reflexion-points-300x200

Hvad ville der ske, hvis vi ikke dækkede disse punkter?

Der ville være uensartet faseforsinkelseslyd. Som et resultat vil vores lyd ikke være klar!

Lyden, der springer frem og tilbage gentagne gange på et sekund, kan give et grimt ekko. Selv når vores værelse har nået referenceklang.

Tag det sidste eksempel:

Hifi-rum akustisk!

En af de vigtige roller i hi-fi-rummet er lydfeedback i høj kvalitet, for at opnå lyden som forfatteren drømte om og spillede på disken, som enhver hi-fi-fan prøver at drømme om og nærme sig til. Naturligvis er det meget vanskeligt at skabe. Akustik er ikke længere nok her. Disse er meget involveret i at skabe en avanceret lyd:

  1. forstærker
  2. højttalere
  3. spiller
  4. dac
  5. kabler
  6. står
  7. kegler
  8. annektering
  9. etc.

Selvom high-end besat af manisk swapping, når de aldrig nirvana. De kan aldrig læne sig tilbage og vide, at de har gjort alt.

Hvorfor?

Fordi de har dårlig akustik i næsten alle tilfælde. Derfor bytter de og venter på indløsning. Men efter den første begejstring ser de på det næste offer.

Så hvis de først startede med akustik, ville de ikke have et sådant problem.

Hifi-rumakustik  er forskellig fra anden rumakustik. En af de vigtigste her er kortlægning og 3D-lyd. Det kan ikke opnås uden akustiske diffusorer. Placeringen af ​​akustiske paneler er meget vigtig for Hifi-akustikken. Hvis du placerer et lydabsorberende panel på det forkerte sted, for eksempel mellem højttalerne, dræber du scenebilledet. Der vil heller ikke være plads bag højttaleren. Hvis du springer over reflektionspunkterne bag højttalerne, afspilles musikken også i et plan langs højttalerne. Derfor er det vigtigt at placere et glatte akustikpanel og en akustiske diffusor. Når vi prøver at absorbere bassen, starter vi altid i hjørnet. Det gælder alle værelser, men især hi-fi-rummet!

Er der en ideel akustik til et hi-fi-rum?

Jeg kunne sige, at der ikke er sådan noget.

Hvorfor?

Fordi hvert værelse er forskelligt, og hvert værelse har forskellig størrelse, lavet af forskellige materialer.

Men hvis vi ikke ser på det sådan, er der en generel første regel:

Den grundlæggende ting er at sætte et hjørneelement i hjørnerne, med en træmembran, helt til loftet.

behandling-efter-studie-akustisk-måling-2
Hvorfor til loftet?

Som jeg skrev ovenfor, lad os forsøge at minimere efterklangstiden i hjørnerne. Så reducer dybderne for at give mere plads til sidevæggene. Især når det kommer til en stue. Der er knap nok akustiske paneler i rummet.

Hvis der er nok mellemrum, så lad os starte bag højttaleren. Bag højttalerne anbefales det at bruge en stor, tung type akustisk diffusor.

F.eks .: QRD-diffusor
yard-diffuser-11-300300

Så kan der være et afsnit mellem højttaleren og den hørbare. Lad os prøve at se på det med et spejl. Hvis du kan se højttaleren i spejlet, skal du sætte en diffusor mere deroppe.

Det er værd at bede om hjælp til det. Hvis et skab eller kommode er i vejen, skal du bruge en mindre akustisk diffusor i ørehøjden.

F.eks .: pyramids akustisk diffusor
Pyramide-akustisk-diffusor-farve-2-300x300

pyramid akustisk diffusor natur

Så kan der være en del bag lytteren.
Hvis du sidder tæt på væggen på grund af dens placering, skal du bruge et akustikpanel foran:

Akustisk-panel-med-diffuser-lys-eg-2-300x300

Hvis du har mere plads, bør du placere en diffusor der. Jo større overflade, jo bedre. Det næste primære reflektionspunkt skal være loftet. Loftet giver flere fordele for de fleste mennesker end noget panel nedenfor. Det er sandt, at ingen kan lide loftet, men det er det værd.

Til loftet bruges et bredbånd akustisk panel eller diffusor frontpanel:
akustiske-absorber-farve-optioner-232x300
 

Da der ikke er møbler i loftet, er der meget bas og ekko. Det gøres nemmest med lydabsorberende paneler.

Beregning af loftpanelets placering:

Tag punktet mellem højttalerne og lytteren. Tegn praktisk talt en linje mellem højttaleren og øret. Hvis vi har det, halverer vi det. Sådan fik vi midten af det akustiske panel. Selvfølgelig skal du markere det punkt på loftet. Hvis de akustiske paneler er placeret i loftet, behøver de ikke at være i en trekant, de ser så morsomme ud.

En af de vigtigste dele af akustikken er reflektionspunkterne

room-acoustics-reflexion

Hvis vi er med det primære reflektionspunkt, kan de sekundære reflektionspunkter komme.

Hvad er de primære og sekundære reflektionspunkter?
Primær reflektion kaldes, når lyden, der kommer ud af højttaleren, når vores ører med et klik.

Alternativt er sekundær reflektion, når lyden fra højttaleren når dit øre efter to berøringer, eller lyden fra en fjern højttaler springes over.

Det tilrådes at placere et lydabsorptionspanel på et sekundært reflektionspunkt. I dette tilfælde er det værd at stole på øret, hvis du ikke har en målemikrofon. Da lydbalancen er meget vigtig her, er materialevalget også vigtigt. Hvis du brugte i kombination med et diffusionsfrontpanel akustisk panel og et lydabsorberende panel, kan du ikke overdæmpe rummet. Som jeg skrev i begyndelsen, er det selvfølgelig ikke godt for hvert værelse, men mest er disse de grundlæggende punkter og akustikpaneler, der er værd og bør bruges.

-Glædelig søndag!
Skrevet af Róbert Polgár

DK

Similar Posts