Equalizer-korrektion – velsignelse eller slangeolie?

Et stort antal debatter og artikler har behandlet dette emne i de sidste 100 år. Men fakta ændrer sig ikke. Intet program kan ændre et rums akustik, de kan kun forstyrre.

Vores vigtigste krav til lydgengivelse er at ændre optagelsen mindst muligt og høre den i en form, som skaberne drømte om. Dette er en udbredt opfattelse hovedsageligt i high-end-verdenen.

Det er grunden til, at meget få af Audiophile fans bruger rumkorrektion software eller enhed.
Desværre er dette en stor fejltagelse. Selvom nogen er i en ekstraordinær situation med god akustik, eller hans / hendes lyd er allerede indstillet af akustiske målinger og akustiske paneler, forbliver der stadig mangelfulde frekvensforskelle, der er værd at behandle.

Naturligvis er computerprogrammer som Equalizer APO tilgængelige.

For analoge fans er Dirac live mini dsp, der er i stand til at styre op til 8 kanaler, mens lytterne overhovedet ikke hører dem.
I dag er næsten hver avr eller computer dybest set udstyret med rumkorrektionsprogram. Disse er for eksempel: Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC, og listen fortsætter.

Equalizer-rum korrektion akustisk meter mikrofon

Equalizer-rum korrektion akustisk meter mikrofon

Audyssey akustisk måling
Akustisk måling af Audyssey Meget upræcis mikrofon. Viser forskellige måleresultater hver gang.

Desværre præsenteres disse programmer som rumkorrektionsprogrammer, således at folk bedrages. Med disse kan vi kun indstille lydtrykværdierne. I et bedre tilfælde kan vi time impulsoverførslen f.eks .: Dirac live

Det punkt lægmændene spørger: hvorfor er det forkert?

Disse korrektionsprogrammer til udligning måler kun lydtrykket, således at de ikke er i stand til at påvirke efterklang, refleksioner, stående bølger i rummet og ikke engang det enorme afvigelse af lydniveauet, der skyldes efterklang. EQ-programmerne signaliserer disse afvigelser som fejl, hvilket reducerer lydtrykket for at reducere eller øge de afvigelser, der kan være op til 15-20dB.

Resultatet af disse falder og stiger er, at de skjuler de frekvenser, der måske ikke er forkerte, og derved skaber de faseskift og også forvrængning.

Overvej som et eksempel på denne lydtrykskurve og den fejl, der forårsager den.

Når vi ser på denne lydtrykmåling, kan vi se den enorme dukkert mellem 40-90Hz, der forårsager en mangel med en dybde på 10dB.

Studieakustik

Studieakustik

før akustisk behandling
På billedet herunder kan vi se et hi-fi-rack placeret ved siden af en højttaler, og lyden, der reflekteres fra dens side, møder lyden, der kommer fra højttaleren, hvilket forårsager en annullering af lydtrykværdien.

Korrektion af udligningsrummet (4)

 

 

 

Placering af det akustiske panel til et reflekterende punkt i nærheden

Hvis vi placerer et lydabsorberende panel til et nærliggende reflektionspunkt, som du kan se i vores eksempel på siden af hi-fi-racket, kan vi reducere reflektionen, der ankommer derfra og derved afslutte dukkert.

Måling igen efter det kan vi se faldet i dukkert:

akustisk måling lydtrykværdi (2)

akustisk måling lydtrykværdi (2)

Udligningsprogrammet signaliserer denne dukkert som en fejl, derfor hæver det det mangelfulde område og producerer derved høj forvrængning.

Hvad er faseforsinkelse eller faseskift i DRC-programmer?

Vi står over for faseskift, når EQ-programmet begynder at ændre lydtrykværdier. EQ-programmet ændrer ikke kun signalniveauerne, men også faseværdier og forvrængning. Jo større niveauændringen er, og jo mindre båndbredde, jo større og “stejlere” vil være faseskiftet.

I figuren nedenfor kan du se, hvordan fasetråden ændres med ændringen af lydtrykværdien:

Equalizer-værelse-korrektion-Akustisk-måling-Phase-Delay-værdi

Equalizer-værelseskorrektion

Dette er når behandlingen af rumakustik bliver involveret.
En stående bølge eller en lyd reflekteret fra et nærliggende objekt kan forårsage en udryddelse eller top på op til 10-15dB. Eq-programmet forsøger at rette det og hæve 10dB, hvilket forårsager høj forvrængning sammen med et faseskift, men hvis vi sætter et akustisk panel eller en hvilken som helst membran med høj effektivitet til den del, kan vi afslutte eller mindske den reflektion, hvilket forhindrer den intense lydforvrængning.

En bas kan hoppe rundt i rummet selv 100 gange på et sekund, indtil det bremser helt ned, hvilket forårsager en masse udryddelser og dypper lydtryksværdien i løbet af det tidsrum. Derfor ser vi et sådant diagram zigzagge.

acoustic measurement settings

lydtrykskurve
Hvis et rum er akustisk behandlet, skal vi høre en afbalanceret lyd med afvigelse af et par decibel, der går rundt i rummet. Hvis vi går ind i et rum, der er ubehandlet eller behandles med forkerte lydabsorbenter, vil vi døve fra den summende bas på et øjeblik og de forsvinder i det næste. I sidstnævnte tilfælde kan vi kun indstille den afbalancerede lydlyd i en lytterposition (med et rumkorrektionsprogram).

For ikke at nævne reflektionspunkterne.

I et rum er der mindst 8 primære reflektionspunkter. Vi opfatter lydreflektionerne, som vi hører forsinket, som virvarede og uklar lyd. Vi kan ikke behandle disse reflektioner med programmer.

acoustic measurement - cis-reflection surfaces

acoustic measurement – cis-reflection surfaces

lydreflektioner

Hvad tilbyder equalizer-programmerne derefter?

De afspejler dybest set de afvigelser, der opleves på lydtrykskurven til det modsatte. Det betyder, at de ikke håndterer fejlen, men at de håndterer direkte skiltet. Det vil ikke forbedre signaloverførslen til vores højttaler eller vores rums akustik.

Hvis den akustiske måling signaliserer en top i en bestemt frekvens i lytterpositionen, kan årsagen ofte findes i akustikken, da mange refleksioner interagerer med den direkte lydbølge. I sådanne tilfælde mindsker korrektionen skiltets niveau i den frekvens, der forårsager problem, så referencelydtrykket vises i lytterpositionen, men dette vil ikke ændre den forkerte andel af direkte og reflekterede lyde.

Derfor er et rumkorrektionsprogram kun i stand til at indstille lydtrykniveauet korrekt i lytterpositionen. Vi modtager et helt andet lydbillede endda 10 cm væk.


Hvorfor oprettes derefter Equalizer-rumkorrektionsprogrammer og -enheder?

Hvis vi ser bort fra de enorme indtægter fra det og henvender os til den anden retning, må vi indse, at et perfekt rum (uanset om det er studie, hjemmebiograf eller hjemmebiograf-hi-fi-rum) ikke findes.

Selv hvis vores værelse får den perfekte akustiske behandling, har vi ikke en perfekt lige lydtrykskurve. Hvert værelse har sin egen frekvenskurve, top og dyppe, der skyldes dets længde, bredde og højde, som vi ikke kan forbedre med akustiske paneler eller lydabsorbenter. Vi kan behandle disse problemer med rumkorrektionsprogrammer, og det er faktisk meget tilrådeligt.
Hvis vi foretager mindre ændringer af lyden, kan vi forbedre kvaliteten af ​​lyden, der allerede har haft en fantastisk lyd, markant.

I nogle tilfælde kan rumets dimensioner ikke bære dimensionerne på den højttaler, der er anbragt deri, hvilket giver en næsten uudholdelig bas under 100Hz. I sådanne tilfælde er lydabsorberpanelerne ikke effektive nok, derfor må vi trække ned frekvenserne, der skaber problemer, da vi ikke har nogen anden mulighed.


Lad os overveje fordele og ulemper.


Hvad en elektronisk rumkorrektion ikke kan gøre?

Reducer efterklang og ekko i et rum, dæk refleksioner, afslutt de stående bølger.
Reparer forvrængningerne af elektronisk udstyr såsom forstærker, avr, dac og alt reproduktionsapparat.
Påvirke eller reparere defekter og toner på højttalere og kabler.


Hvad kan en elektronisk rumkorrektion gøre?

Grundlæggende EQ-programmer indstiller kun lydtrykket
Mere seriøse DRC-programmer kan også beskæftige sig med impuls transmission og fase, hvilket også kan forbedre dynamikken og lydklarheden.
Udjævning omtrent de frekvenser, der skaber problemer på grund af rumets størrelse.

Cue

Det ser ud til, at jeg er imod rummets korrektionsprogrammer.
Slet ikke. Faktisk er det uundværligt både i studioakustik og i den audiofile verden. Jeg ville kun illustrere, at det ikke er all-power, og vi kan ikke erstatte den akustiske behandling af et rum med et simpelt program. Jeg bruger også flere typer korrektion for audiofil og audiofil-hjemmebiograf.

Min egen dedikerede hjemmebiograf har perfekte kurver i næsten alle dele, men der er en dukkert mellem 45-80Hz. Det kan ikke forbedres af akustiske paneler på grund af et strukturelt problem. Derfor bruger jeg mini DSP Dirac Live med 8 kanaler. https://www.soundimports.eu/en/ddrc-88a.html

Før mini dsp var Equalizer APO-programmet det mest anvendelige for mig på lyd-pc, som er integreret i Windows og fungerer fremragende som en parametrisk EQ. Room EQ Wizard REW-programmet, som er tilgængeligt her gratis, er dog uundværligt for denne formation.

Equalizer APO påvirker slet ikke lydkvaliteten efter installationen. Desværre har jeg en gammel, men rigtig god Linn sizmik subwoofer uden fasejustering, derfor måtte jeg skifte til en separat mini dsp, som er i stand til at forbedre impulsoverførslen og styre mit problem på grund af faseskift.

Jeg besøger studios – High End-musikrum hver dag, og jeg må sige, at de resterende afvigelser i de værelser, som vi behandlede perfekt, stadig kan forbedres med en mini DSP Dirac Live overalt.

Tak fordi du læste.

Tøv ikke med at dele din mening i kommentarerne herunder!

Skrevet af Róbert Polgár

Kategorier: Blog