Lydabsorbenter videnskab:

⦁ Hvorfor er det værd at regulere lyden først?
⦁ Løsning på det akustiske problem
⦁ Bestemmelse af dækning
⦁ Sammenligning af forskellige basfælder

I denne oversigt opsummerer vi, hvordan de bredbånd lydabsorbenter fungerer, og hvordan man vælger mest op til jobbet. Desuden giver vi grundlæggende vejledning, hvor vi skal bruge dem, og hvordan man sammenligner dem med andre lydabsorberende produkter, der findes på markedet.

Dette websted ønsker ikke at gøre dig til ekspert, vi prøver bare at give generelle oplysninger om den pågældende videnskab og dens anvendelse.

Hvorfor skal vi styre lyden?

Generelt hjælper styringen af ​​lyden med at forbedre klarheden og forstå kommunikationen.

På en enklere måde: at omgå lydforstyrrelsen for at høre beskeden tydeligt. I en kirke kan dette være det talte ord. I en lufthavn kan dette endda være flyoplysninger.

Det kan være relateret til sikkerhedsadvarslerne på en fabrik. I en hotellets lobby eller restaurant vil vi bare prøve at mindske ekkoet for at gøre kommunikationen mellem personalet og kunden mere komfortabel.

I et lydstudie giver kontrol af akustik os mulighed for at skabe et forudsigeligt resultat, så optagelsen også lyder af samme kvalitet i andre systemer.

Uden akustisk behandling

Uden akustisk reparation spretter lyden fra vægge, gulv og loft og når det punkt, hvor rummet ikke er i stand til at absorbere og diffuse energi.

For eksempel er der en stor forskel mellem en lærer, der taler lydløst i et klasseværelse og en, der råber i et rum fuldt af spændte børn. Hvis de overskrider den naturlige tærskel i rummet, kræver samtalen og kommunikationen meget mere opmærksomhed.

Dette genererer en effekt kaldet ”øre træthed”, når vi skal koncentrere os meget, mens vi lytter, og vi skal tale højere for at høre og tale de andre konkurrerende lyde.

De hoppende lyde konkurrerer:

Science-of-akustisk-absorber

De Lydabsorbenter paneler styrer ekkoet:

Absorption-of-law-frekvenser-med-akustisk-absorber

 

Vi kalder disse reflekterede lydreflektioner. Disse kan være primære eller sekundære refleksioner, som reflekteres fra de nærliggende overflader eller sekundære refleksioner, der genererer et ekko-felt. Normalt skal lydtrykket eller retningen på den reflekterede lyd udføres ved at montere det lydabsorbenter på væggen eller hænge dem i loftet.

Ved at tilføje lydpaneler kan du nemt ændre det klangende lydområde, der giver mulighed for at skabe en behagelig og relativt effektiv kommunikation.

De generiske ekkotyper er som følger:

Direkte lyd

Den direkte eller indledende lyd er lyden, der kommer fra munden, fra den enhed, som musikken afspilles eller fra højttaleren. Denne lyd er normalt den vigtigste.

Disse reflektioner forekommer, når lyden genskaber på de tætte vægge. Da de normalt ankommer nogle sekunder efter den direkte lyd, kan de forstyrre den såkaldte faseafbrydelse eller kamfiltrering og kan gøre forståelsen af ​​den menneskelige stemme vanskeligere.

Kontrollen med de primære refleksioner er normalt den første handlingsplan. At reducere efterklangstiden handler normalt om lydabsorptionen i rummet. Jo mere bredbånd akustiske absorbere du monterer, jo mere energi vil de absorbere.

Rattling ekko uden bredbånd akustisk absorber:

Hvis du klapper i dine hænder i et tomt rum, vil du høre flagrende lyde på væggen, loftet og gulvet. De parallelle vægoverflader forårsager hovedsageligt, at ekkoet klapper og tillader, at ekkoet fastholdes.

Det er let at mindske det flagrende ekko, hvis vi sætter bredbåndslyd lydpaneler overfor hinanden på parallelle vægge, så ekkoet ikke kan overleve.

Vi nævnte bredbåndsabsorber ovenfor, fordi klappingen er over 1000Hz, derfor kan vi dæmpe denne frekvens mere jævnt kun med bredbåndsabsorberen. Derfor kan vi ikke kontrollere efterklang fra lavere frekvenser.

Sekundære refleksioner eller ekko

Du kan høre dette lange ekko i en gammel kirke. Hvis vi går tilbage i tiden inden området med moderne højttalersystemer, kan vi se, at kirken skabte den store og rummelige surround-lyd med bevidste refleksioner for at formidle deres budskab. Det er især effektivt, hvis du lytter til et kor eller gregorianske sange.

Klassisk musik drager fordel også fra et langt og ekko-rum, da det gør det muligt for musikinstrumenterne at stimulere rummet. Styringen af ​​efterklangstid er normalt spørgsmålet om at øge lydabsorptionsevnen i rummet.

Jo mere lydabsorberende panel du monterer, jo mere energi absorberer de.

Kombination af lydabsorbenter og membraner

Lydabsorption med akustiske paneler

Når du spiller højt på musik, skal du sætte hænderne på højttaleren, gulvet, det nærmeste møbel eller endda på vinduet, og du vil mærke vibrationerne. Lydenergien går gennem de faste materialer eller væsker i form af vibrationer, og når det sætter mediet i bevægelse, vil det uundgåeligt producere varme.

Lydabsorptionen er faktisk en energioverførselsfunktion. Det videnskabelige udtryk for dette fænomen kaldes termodynamisk overførsel.

Brug af materialer er meget vigtig

Når lyden trænger ind i bredbåndsabsorberen, vibrerer de akustiske stenuldfibre inden i panelet. Den samme termodynamiske overførsel genereres inde i stenuld.

Når vi taler om en fibrøs struktur med høj densitet, vil lyden, der går igennem den, reduceres markant og omdannes til varme på grund af dens densitet. Ved at bruge bredbåndsabsorbenter aftager echoen hurtigt i et rum.

Absorption af lovfrekvenser med lydabsorberende panel:

I akustikens verden er det vanskeligt at reducere bassen eller de lave frekvenser på grund af deres lange bølgelængde. Uden tilstrækkelig massefylde vil basen gennemgå næsten alt.

Det betyder, at produktion af bas ikke kun kræver mere energi (tænk på elefanten eller musen), men det er også meget vanskeligere at stoppe den, når den først er startet (tænk på at prøve at stoppe et godstog sammenlignet med en cykel).

De høje frekvenser medfører langt mindre problemer, da den kortere bølgelængde er meget mindre stærk end den lave. Derfor optager de letspecifikke vægtskum let denne lydenergi, men bassen går let gennem dem.

Den enkleste måde at absorbere lave frekvenser på

Den enkleste måde at absorbere lave frekvenser er at øge panelets tykkelse og densitet. Vi kan mere eller mindre estimere den nødvendige tykkelse af det lydabsorberende element ved at bruge beregningen af ​​kvart bølgelængde.

Men den faktiske akustiske test viser normalt overraskende resultater. Medmindre panelet er tæt nok, passerer bassen jævnt igennem.

Dette er problemet med skum med lav densitet, det er ineffektivt til at absorbere bassen. På den anden side, hvis basfældene er for tæt, reflekteres de høje frekvenser simpelthen tilbage i rummet.

Det lydabsorberende element er designet til begge, de giver en afbalanceret absorption.

Bassen indeholder mere energi:

Den-bas-indeholder-mere-energi

 

Disse to diagrammer sammenligner de lave og høje frekvenser med den samme amplitude. Tag højde for, at de længere lave frekvenser indeholder mere energi, som det er vist i det gule område. Da der er mere energi i lydbølgen, vil det være vanskeligere at absorbere eller regulere bassen.

Beregning af kvart bølgelængde

Beregning-of-kvart-bølgelængde

 

Vi kalder “beregning af kvart bølgelængde” matematikken, der bruges til forudsigelse af lavfrekvensydelsen af ​​elementet, hvor panelets tykkelse er lig med 1/4 af bølgelængden af ​​den laveste frekvens plus faktoren for indfaldsvinklen. Panelets tykkelse spiller en vigtig rolle.

Løsning på det akustiske problem

Selve processen kan forenkles til fire trin:

⦁ Angiv det problematiske område.
⦁ Vælg det passende akustiske element for at løse problemet
⦁ Skøn det beløb, du vil bruge, og budgettet
⦁ Installer det lydabsorberende element i de strategisk vigtigste områder for maksimal effektivitet.

Først skal du bestemme det sted, hvor der er problemer i rummet ved at identificere den problematiske frekvens. Med andre ord skal du overveje, hvilke frekvenser du prøver at absorbere, før du blot monterer nogle basfælder på væggen og forventer, at de fungerer på den måde, du forudså.

For eksempel er det i et studie meget vigtigt at afbalancere lydabsorptionen i hele lydområdet, så din optagelse lyder godt også med andre lydsystemer. I dette tilfælde ønsker vi at skabe et virkelig neutralt lyttermiljø.

Den ønskede linearitet er vigtig i rummet også i tilfælde af hjemmebiografer, hvor du skal sikre dig, at alle centrale kanaler, der er i dialog, er krystalklare.

I et klasseværelse, rådhus eller kontor overføres den menneskelige stemme, derfor skal den akustiske behandling også tage højde for denne lyd.

Menneskelig stemme:

De næste diagrammer viser lydmålet for en typisk menneskelig stemme, så viser de, hvordan lydenergien ændres afhængigt af hvor højt den er. Du vil bemærke, at ved stigningen i lydniveauet stiger energien i mellembåndet.

Absorption-of-law-frekvenser-med-akustisk-absorber

Diagrammet viser rækkevidden for en typisk mandlig stemme, den holder mest muligt af energien i mellemområdet 400Hz og 1000Hz, og harmonikken strækker sig til 3500Hz.

Hvis vi ser nærmere på, kan vi se, at den mest energi fra menneskelig stemme er mellem 300Hz og 1500Hz.

Derfor er det vigtigt, at når det er tid til at vælge det passende panel til opgaven, skal du vælge det, der rent faktisk fungerer inden for dette interval, f.eks. Det bredbånd akustiske panel.

Kun til tale anbefaler vi ikke at vælge lædermembran, der kun dæmper lyden under 600Hz, da de øvre frekvenser frit ville flagre i rummet.

Tilsvarende ville det være en forkert beslutning at vælge et akustisk skum, fordi disse kun absorberer lyden over 800Hz.

I dette tilfælde er det bedste valg bredbåndsbasfælder:

I tilfælde af absorber bestemmer lydabsorptionskoefficienten normalt valget af det passende lydabsorptionspanel. Specifikationen viser, at hvis værdien af ​​lydabsorption er 1,0 i en given frekvens, vil det akustiske panel være i stand til at absorbere lyden i 100% i den givne frekvens. Værdien 0,5 betyder absorption på 50%.

Om akustiske skum:

Bredbåndsabsorbererne er lavet af akustisk uld med høj densitet på 90 kg / m3, mens det meste af skumpaneler er lavet af lavdensitetspolyethylen på 10-15 kg / m3. Når folk skærer det meste af skum for at skabe et kunstnerisk design, vil skummetætheden yderligere blive mindre på grund af de enorme lufthuller.

Den endelige tæthed for størstedelen af ​​skum er ikke mere end lidt over 8 kg / m3. Da bredden af ​​lydbåndets akustiske panel er mere end 10 gange så meget, at der ikke vandrer, at polyethylenskummet ikke kan absorbere bassen.

Derfor er det ikke sandt, hvis nogen siger, at det akustiske skum eller xps kan absorbere bassen, selv med resultater målt som en basfælde. Fysik må måske ikke tænkes, uanset hvilken reklametekst der ligger bag.

trykt-akustisk-panel-on-the-sofa-4 lydabsorbenter

Lad os gå videre

Hvis vi går videre og sammenligner lydenergien med den fra det mest akustiske panel, kan vi tydeligt se, at bredbåndselementerne giver absorption på 95% op til 100 Hz, mens skumpanelet kan absorbere 95% ved ikke lavere end 1000Hz.

Dette understreger vigtigheden af ​​at dæmpe vores målfrekvens i det passende frekvensområde. (De fleste af de populære producenter tilbyder en bred vifte af produkter. Før du tager en beslutning, skal du kontrollere den tekniske beskrivelse, brugen af ​​materiale og produktets vægt!)

Afhængig af hvilken type frekvens eller støj du prøver at absorbere, skal du vælge en basfælde, der fungerer inden for et givet frekvensområde. Tykkelsen på akustiske paneler er normalt 6-11-13-20cm.

Folk bruger normalt de tyndere akustiske paneler til at absorbere de midterste og høje frekvenser, mens de tykkere paneler fra 11 cm også absorberer de lave frekvenser.

Udvælgelseskriterier for akustisk absorber:

1. 6 cm for højere lydområde på kontorer og restauranter eller til rattlende ekko i studios
2. 11 cm på musikalske placeringer og til styring af de primære refleksioner, hvor vi vil dæmpe i bredbåndsområdet.
3. 13 cm 20-30-40 cm til at absorbere bassen, hvor bredbåndets lydisolerede ikke dæmper de lave frekvenser i tilstrækkelig grad.

Eksempel 1:

Antag, at en prikmatrixprinter forårsager et problem på et kontor, hvor højfrekvens-ekkoet reflekteres fra væggen og forårsager irriterende efterklang. Da dette gitterproblem hovedsageligt er i de højere frekvenser, ville det tyndere bredbånd lydisoleret på 6 cm være den rigtige mulighed.

Eksempel 2:

Multifunktionel stue eller hal, der undertiden bruges til dansekurser og også til samfundsmøder. Du har et begrænset budget. Bredbåndslydabsorberende element i en tykkelse på 11 cm, hvilket giver fremragende lydabsorption i hele båndbredden af ​​lydområdet, således at disse paneler kan være det rigtige valg og er meget effektive til musikken.

Bestemmelse af dækningen:

Læg et lille akustisk panel i en gymnasium, og du vil sandsynligvis ikke høre nogen ændring. Sæt en million paneler på væggen og loftet, og lyden vil være helt død. De fleste af rumbehandlingerne er et sted mellem disse to. Derfor anbefales det at følge den såkaldte efterklangskurve.

Efterklangstiden angiver dækningen af ​​vægoverfladen og lydabsorptionen. Effektiviteten øges langsomt ved at øge dækningen af ​​væggen eller ved at øge antallet af paneler i rummet.

 

Efter et punkt forvandles rummet langsomt fra et hullignende ekkokammer til et behageligt miljø. Derefter vil effekten reduceres ved at tilføje yderligere paneler og tilføje paneler betyder ikke længere en betydelig fordel. Du er nået til fugtighed.

Der er ingen absolutte regler for “hvor mange lydpaneler der udfører det krævede arbejde”. I tilfælde af “tale”, hvor den maksimale forståelse kræves, taler de akustiske ingeniører normalt om en efterklangstid, der er kortere end 1 sekund. I større værelser kan det være længere.

I tilfælde af koncertsaler til klassisk musik foretrækkes den lange efterklang normalt, fordi instrumenterne kombinerer atmosfæren ved at stimulere rummet og publikum.

En efterklangstidskurve:

akustisk måling før behandling

Efterklangstid i haller i forskellige størrelser

Sammenligning-of-anderledes-akustisk-absorber

 

Applikationen, den sunde fornuft og præferencerne bestemmer omfanget af dækningen. For eksempel, hvis du arbejder i et studie, kan du snarere blande dig i et behageligt miljø.

På den anden side, hvis du behandler en kirke, hvor det talte ord og rockbands skifter, kan større lydabsorption være mere nyttig. Start fra 10% med en dækning på 20%. Hvis du ikke er tilfreds, skal du blot tilføje nogle flere. Det er virkelig så let.

Sammenligning af forskellige akustiske elementer:

Når vi arbejder med et rums akustik forsøger vi normalt at kontrollere lydreflektionerne ved at montere diffusorer på væggen og loftet, hvor de er de mest effektive. Dette udføres normalt med absorber. Du kan vælge mellem flere typer akustikpaneler på markedet. Hver af dem har sin styrke og svaghed.

For at gøre det lettere at vælge produkter, præsenterer vi hvert produkt og tilbyder dem med vores mening og sammenligningen af produkterne.

Skrevet af Róbert Polgár
Hvis du har kommentarer, bedes du kontakte kontakten. Skrevet af Róbert Polgár
Hvis du har kommentarer, bedes du kontakte kontakten. Eller skriv en e-mail

Kategorier: videnbase