Rumakustik

Den mest berømte gerilja i verden er Che Guevara. Han er velkendt for mange mennesker af hans karakteristiske portræt og hans kasket med en rød stjerne. Her i Europa er snarere udtrykket partisan almindelig takket være historierne om de herlige sovjetiske partisaners herlige handlinger.

Rumakustik

Room-akustik

 

Jeg ved ikke rigtig, hvor tæt Che Guevara kom til den akustiske dæmpning af rummet – eller musikken – i løbet af hans liv, men jeg må indrømme, at jeg simpelthen fotoshotede ovenstående billede. Vi kan også finde den nøjagtige definition af ordet gerilla på internettet, men i dag bruger vi også dette ord til et andet fænomen.

Såsom gerilja-gartnerne, der fylder byens jungel med blomster og planter ved hjælp af deres egne forenklede metoder under dækning af mørke. Vi kan anvende denne metode også til at eliminere vores rumakustiske problemer. Selvfølgelig mener jeg ikke med det, at vi skal plante en masse blomster i studiet.

De, der ikke er opmærksomme på, når de har brug for akustisk dæmpning, hvad er det, og hvad det giver en løsning, skal du læse dette først:

Vi kan nærme os rumakustik fra teoretisk og praktisk side.

For at opnå et godt resultat har vi brug for dem begge, men de er ikke gensidigt eksklusive. Guerilla-akustik foretrækker den praktiske tilgang, men vi kan også læse om grundene i denne artikel.

Hvad du absolut burde vide om teorien

Værelse akustik (2)

 

Vi kan nærme os akustikproblemet fra to sider:

lavfrekvente lyde og mellem- / høje frekvenser. I små rum betragtes lydene under 300 Hz som lave frekvenser, i disse tilfælde forårsager de stående bølger problemet. Vi betragter lydene over 300 Hz som mellem- / høje frekvenser, i disse tilfælde er reflektionerne problemet. Grundlæggende kan vi konstatere, at vi i et lille rum hører lyden fra højttalerne over 300 Hz, og lyden fra rummet under dette niveau.

Vi kan betragte de midterste / høje frekvenser som energier, der spreder sig radialt, såsom lyset, der reflekteres fra overfladen uden at trænge ind i det. I tilfælde af lave frekvenser er bølgemetoden mere passende.

Vi kan henvende os til rumakustikproblemet fra praktisk talt to sider

 

  1. Figur


partikelhastighed og lydtryk

lydtryk

partikelhastighed

størrelse på rummet

Lyden er faktisk bevægelsen af ​​luftpartiklerne, hvilket resulterer i et pres på vores trommehinden.

Når lyden spreder sig, bevæger partikler sig frit i luften som såkaldte langsgående bølger. Når en lydbølge rammer en hård overflade, der er akustisk uigennemtrængelig (væg), krymper partiklerne, bremser ned og stopper, overfører de deres energi til væggen.

Overfladen deformeres til en vis grad, og når den genvinder sin oprindelige form, returnerer den den resterende energi til partiklerne, og bølgen starter igen i den modsatte retning, med andre ord den reflekteres.

Partiklerne bevæger sig faktisk ikke i bølgens spredningsretning, de vedtager kun dens bevægelse (se animeret billede). Når de rammer en overflade, skaber de tryk på overfladen, og kondensationen af ​​partiklerne øger også lufttrykket.

På figur 2 kan du se, hvordan partiklernes hastighed og værdien af ​​lydtrykket ændres i rumets størrelse med valgfri retning. På grund af de stående bølger kan trykket være konstant ikke kun langs væggene, men også ved 1/2 og 1/4 af rumstørrelsen afhængigt af frekvensen.

Hvorfor er det vigtigt for os at vide det?

For på det grundlag kan vi opdele de absorberende akustiske paneler i to grupper. Den ene transformerer partikernes kinetiske energi til termisk energi, dvs. den bremser dem ned, den anden transformerer trykket til kinetisk energi og derefter termisk energi.

Derfor er et dæmpningspanel, der arbejder på et langsommeligt princip, fuldstændigt ineffektivt, hvor partiklerne ikke bevæger sig mere eller bevæger sig langsomt (dvs. langs væggene). Og dæmpningsenhederne, der transformerer trykket, er ineffektive, hvor der er lidt eller intet lydtryk (dvs. langt fra væggene).


Vi kan behandle de høje / mellemfrekvenser med de første dæmpningspaneler, der bremser hastigheden, og vi kan kun behandle de lave frekvenser effektivt med de andet paneler, der absorberer trykket som for værktøjer med acceptabel størrelse.

Hvad er gerilja (rum) akustik?

Desværre er akustik en kompleks videnskab, der ikke kun kræver bred viden om fysik og matematik, men også omfattende materiel viden og endnu mere erfaring. Hvad vi bare dødelige let kan få fra disse er erfaringer.

Kort sagt betyder det følgende:

Mens vi lytter til musik (eller lyde) i vores studie, foretager vores makker ændringer i studiet, og vi observerer effekten af ​​disse ændringer på lyden. Hvis vi føler, at musikken blev mere afbalanceret, detaljeret, forståelig, er den givne ændring fordelagtig og værd at bevare. Hvis vi hører det modsatte af disse, var det en uønsket ændring, der skal undgås.

Dette er et værelse, der behandles forkert.

Dette er et forkert behandlet rum.

Metoder i et nøddeskal

Som et indledende resume nogle enkle metoder, som vi let kan ændre rumets akustik:

  • Din kammerat holder en stor (og hvis muligt en tyk) pude i hans / hendes hånd og bevæger den langsomt langs væggen i rummet, hovedsageligt i lytterens øre niveau og i hjørnerne. Du hører ændringen med det samme.
  • Tykke gardiner og tæpper eller bløde sæder og hvilestole kan kun forværre situationen, da du kun dæmper de høje frekvenser ved dem.
  • Du kan lægge en pude på dit skrivebord eller på blandebordet foran dig, der tester, hvorved forvrængningerne skyldes kamfiltereffekten.
  • Bøger er lavet af papir, der er lavet af træ. Deres specifikke tyngdekraft er 0,7-1,2 g / cm3, hvilket er ganske betydningsfuldt, hvorfor de dæmper hastigheden for lavfrekvente lydbølger.
  • Derfor kan der laves en basfælde af dem. Det er værd at placere dem hovedsageligt i hjørnerne eller inden for- og bagvæggen. Det er værd at efterlade et luftspalte på 10-20 cm mellem væggen og dæmpningspanelerne. Brug gerilametoden også til at bestemme den optimale positionering.

Hvis du finder den korrekte position, skal du markere det for at kunne placere en passende dæmpningsenhed eller lade det forskudte emne være der.

Naturligvis bruger vi denne metode primært til at forbedre akustikken i et eksisterende rum, og i dette tilfælde kan vi kun tale om kompromiser. Hvis du ønsker at have et rum med perfekt akustik, skal det være et rum specielt designet og bygget til studioformål, og den videnskabelige tilgang er nyttig også i planlægningsfasen.

Sensation

Da vi guerillaer ikke har seriøst måleudstyr, er vi nødt til at stole hovedsageligt på vores ører (eller ring perfekt akustisk https://perfect-acoustic.com/acoustic-measurement/) Desværre er dette ikke rigtig godt, da vores hørelse er meget subjektiv.

Vores følelsesmæssige tilstand, træthed og de akustiske omstændigheder, vi oplevede inden testingen, har stor indflydelse på vores hørelse. Derudover tilpasser vores hørelse sig let efter omstændighederne. Du kan nemt teste det, hvis du for eksempel nedsætter den lave frekvens med 6dB på EQ for dit eksisterende gengivelsesapparat, så lytter du til musikken på denne indstilling i et stykke tid, f.eks. i 10-20 minutter.

Efter 20 minutter vil du ikke fornemme den mindre bas, men hvis du gendanner derefter EQ til 0dB, vil du straks føle ændringen. Selvfølgelig kan du gøre det samme med de høje frekvenser.

(Det er blandt andet grunden til, at det er værd at lytte til referencemusik, mens du mikser og har en hvile på mindst 10 minutter i hver time.) For at fjerne dette fænomen er det værd at anvende metoder, som du kan forhindre kompensation- evnen til din hjerne.

Dette-er-en-rum-akustik-behandlede-uretmæssigt.

 

Mikrofoner fornemmer frekvenserne i alle tilfælde objektivt og konstant.

Du kan udføre alle nødvendige målinger med den gratis Room EQ Wizard-software, kun en målemikrofon er nødvendig, hvis det er muligt. Hvis du har brug for en automatisk korrektionssoftware, kan du finde en masse på Internettet, og den mest populære kan være IK Multimedia ARC-2-system. Gratis løsning er MathAudio Room EQ VST / AU og Foobar2000 plugin. Gratis download her: http://mathaudio.com/

Lad os se detaljerne

Lytterrummet i dit hjemmestudio letter allerede din opgave, fordi du ikke behøver at skabe korrekt lyd overalt i rummet. Det er nok at få ordentlig lyd fra det sted, hvor du sidder, mens du blander dig. Det løfter byrden fra dine skuldre, fordi det vil være meget lettere.

ekko annullering med akustiske paneler

Som et første trin skal du observere, hvad du har lært om korrekt placering af skærme, og installer dem, hvor det er optimalt i overensstemmelse hermed.

Dette er vigtigt for lytten i høj kvalitet.

Selvom meninger varierer, er det passende at fjerne skærme fra miljøet med en slags vibrationsabsorberende løsning. Placer møbler, tæpper og gardiner i rummet opdelt symmetrisk på højre og venstre side, hvis det er muligt, for at forhindre skader på stereobilledet. (Der er ingen mening i at behandle akustikproblemer i et tomt rum, hvis det ændres efter møblering.

Du kan også bruge gerilametoden til det.

Hvis rummet har hårdt gulv, er det bestemt nyttigt at lægge et tæppe under dit skrivebord og stol som et første skridt. Hold vinduer og døre lukket i mellemtiden, da de giver ekstra plads til det rum, der påvirker akustikken markant.

Hvis dit værelse er meget lille (2×2 eller mindre) og har døre (dør), der er placeret symmetrisk sammenlignet med rummet, kan du prøve at holde dørene åbne, når du øger derved størrelsen på rummet, hvilket bestemt er fordelagtigt for at opnå god akustik.

Hvis du overvejer at opnå bedre resultater med lukkede døre, skal du kun holde dem lukkede, når du træffer vigtige blandebeslutninger. Studioets flot udseende skal være det mindst vigtige aspekt for en god lydtekniker.

Dæmpning af reflektionerne

room-acoustics-reflexion

Da vores mål er kun at høre lydbølgerne, der kommer fra højttaleren (grønne pile), er det første og vigtigste element i forbedring af rumakustikken at forhindre tidlige refleksioner og ekko (røde pile på venstre side).

I tilfælde af et hjemmestudie kan vi snarere overveje deres dæmpning, men vi kan også opnå fremragende resultater ved dette. Du kan se på billedet, at dæmpningsmaterialet, der er placeret til det passende punkt (gult rektangel på højre væg), absorberer de indirekte lydbølger, og at de ikke reflekteres i vores øres retning. (I det mindste ikke i samme omfang)

Primære refleksioner kommer ikke kun fra sidevæggene, men fra alle overflader.

Hvis for eksempel sidevæggen er længere end loftet, kommer de tidlige ekkoer hurtigere derfra. Naturligvis skal de også dæmpes, men da retningshøringen er bedre vandret end lodret derfor, dæmper vi først reflektionerne fra højre og venstre side.

Tidlige refleksioner kommer også fra vores skrivebord og fra blandebordet, fordi disse er placeret tættest på os og højttalerne. Vi kan undgå disse kun ved passende placering af enhederne.

Der er ingen mening i at få alle reflekterede lyde fuldstændigt optaget, da vi opnår et såkaldt anechoisk kammer, der ikke er passende til at lytte til musikoptagelser. Du kan finde den målemetode og værdien af ​​den standard efterklangstid (RT60), der kræves til størrelsen på vores værelse.
Selvfølgelig skal vi anvende dæmpning for begge sider, på billedet placeres den kun på højre side for at demonstrere forskellen.

Porøse absorberende materialer:

De akustiske problemer på mellem / høje frekvenser hører til reflektionerne – som vi allerede ved – derfor må vi sænke hastigheden her. Vi kan håndtere dette ved at omdirigere partiklerne til en måde, hvor de rammer det største antal vægge uden at lide nogen retningsændring.

Såsom de rørformationer, som de skal gennem. Derfor, hvis vi fører lyden i et sådant materiale, mister partiklerne, der bevæger sig blandt materialets fibre og kontinuerligt rammer fibrene, deres kinetiske energi, bremser derefter stopper.

Generel lydabsorberende kapacitet i det åbne celle akustiske skum

10 cm tyk, monteret direkte på en hård væg Effektiv ved frekvenser over 600Hz
5 cm tyk monteret direkte på en hård væg Effektiv ved frekvenser over 1000Hz

De lydabsorberende paneler lavet af Perfect Acoustic er væsentligt mere effektive til at slå de lave frekvenser end de lette specifikke produkter, der tilbydes af andre producenter. For eksempel er et panel på 10 cm udstyret med akustisk uld og placeret 10 cm fra væggen næsten lig med dæmpningseffekten af ​​et akustikpanel på 20 cm monteret direkte på væggen.

Forklaringen på dette fænomen er, at lydbølgerne, der går gennem materialet, rammer væggen, mens de kommer ud af dæmpningspanelet på bagsiden, hvilket afspejles fra hvor de skal gå gennem dæmpningspanelet igen, således at afstanden, de udførte i materialet, fordobles.

Det er nyttigt at vide, at foringmaterialets densitet ikke kun bestemmer dets absorbering, men også dets reflekterende kapacitet.

De tunge og tætte materialer (70-90 kg / m3) absorberer de lavere frekvenser godt, men de er i stand til at afspejle de højere frekvenser. Derfor er skummet, styrofoam xps osv. Ikke i stand til at dæmpe lave frekvenser.

Absorberingskapaciteten i tilfælde af materialer, der er tættere end 48 kg / m3, falder mod de høje frekvenser.

Det er vigtigt at vide, at skummet, gardinet, tæppet osv. Og dæmpningspanelerne lavet af tyndt, porøst materiale ikke er basfælder, fordi meget tykkere, så tyngre foringsmateriale ville være nødvendigt for dem, hvilket er upraktisk i små rum.

Desuden er det vigtigt at vide, at selvom disse er akustiske isolerende materialer, kan vi ikke reducere lyden, der forlader eller ankommer til rummet markant ved deres brug. De er kun i stand til at reducere mængden af ​​den reflekterede lyd, derfor er vi nødt til at anvende en anden løsning, hvis vi ønsker at skabe et akustisk isoleret rum, f.eks. til uforstyrrede optagelser.

rum-akustik-design-med-akustiske-absorbere

Jeg vil ikke bygge eller købe en dæmpningsenhed …

Desværre må vi acceptere, at det dårlige akustiske miljø vil dræbe musikken.

Find det første reflektionspunkt:

Det er praktisk at placere dæmpningsenhederne på stativer, så vi lettere kan flytte dem i studiet, når vi søger efter deres optimale placering med vores guerilla-metode. Dæmpende enheder, der står på fødder, er især praktiske i hjemmestudioer, hvor rummet ikke kun fungerer som et optagestudio.

I sådanne tilfælde kan vi fjerne de enheder, der er i vores måde, og erstatte dem – f.eks. foran døren eller vinduet – kun når vi mikser eller lytter til musik. En anden fordel ved enhederne på stativer er, at vi kan installere dem længere væk fra væggen, da de er mere effektive der – som vi allerede ved – end placeret direkte på væggen.

Find-det-primære-point-of-refleksion-de-rum-akustik

Vi kan beregne det første reflektionspunkt med dette link, men vi kan let bestemme det selv. Anvend en af de populære gerilametoder, spejlet trick!
Sæt dig foran de passende placerede og installerede højttalere i den valgte høringsposition for at være ved toppen af den ensartede trekant sammensat af højttalerne og dit hoved.
Din gerilmakammerat placerer et spejl mod væggen i højttaleren og går mod dig, mens du glider det kontinuerligt på væggen.

Det øjeblik, du opfatter højttaleren i spejlet, er placeringen af den første reflektion. Dette gælder for begge højttalere.

beregning-af-placeringen-af-​​det-akustiske-panel-2

Marker dette punkt, og sæt der et absorberende panel i mellemstørrelse. 1x1m er mere end nok, vi har ikke brug for længere afstand. Hvis du har mindre plads end at midten af panelet skal være i samme niveau som dine ører og falde sammen med det markerede punkt. Påfør det samme på væggen på den anden side!
Du kan se denne proces på video i RODE Mikrofoners serie Studio Rescue.

room acoustics reflexion (2)

room acoustics reflexion (2)

 

Tidlige ekko kommer måske ikke kun fra sidevæggene, men også fra bagvæggen og loftet

Ved siden af ​​de første refleksioner, der genereres på sidevæggen, skal du også dæmpe del af loftet over dit hoved. Du kan bruge den samme løsning til det, som vi gjorde til at dæmpe sidevæggen.

Grundlæggende placerer du dæmpningspanelet over dit hoved, og dets centrum skal falde sammen med midten af ​​dit hoved. Hvis dit panel ikke er stort nok, skal du flytte det mindre panel til det punkt, hvor den bedste lyd opnås ved at anvende gerilametoden.

Som for sidevægspaneler er det samme her, at du ikke bør fastgøre det direkte på loftet, men efterlade 10-20 cm luftspalte mellem dæmpningspanelerne og loftet. Hvis du fastgør et dæmpningspanel på 20 cm eller tykkere i loftet, anbefales det at installere det diagonalt i hjørnet, da du også kan mindske noget med de lavere frekvenser ved dette. Vær forsigtig med at montere enhederne, der er installeret i loftet korrekt, for at undgå, at de falder på dit hoved eller på enhederne!

Du skal også følge de samme velkendte metoder på bagvæggen.

Hvis der kun er et begrænset antal dæmpningspaneler, skal du installere det på linje med højttalerne i niveauet for dine ører på både højre og venstre side. Hvis du har nok antal paneler, kan du muligvis dække hele bagvæggen.
Vær forsigtig med ikke at dæmpe alle vægge i rummet i 100%, fordi du får et rum med kedelig, kasselignende lyd.

Installer kun antallet af dæmpningspaneler, der reducerer fejlene! Hvis du modtager for kedelig lyd, kan du placere dæmpningsenhederne asymmetrisk på de modstående vægge. Det betyder, at hvis der er et dæmpningspanel på den ene side, må du ikke placere noget på den anden side, modsat det! Brug derfor snarere paneler med mindre overflade.

Akustiske diffusorer

Pyramid akustisk diffusor (3)

Pyramid acoustic diffuser (3)

Foruden absorptionen af ​​lydbølger er det andet mulige element, der forbedrer akustikken, den såkaldte akustiske diffusor. Det absorberer ikke, men spreder de knusende stærke lydbølger til flere små svagere dele. Vi bruger dem hovedsageligt, hvis vi ønsker at give illusionen om et større rum sammenlignet med vores nuværende rum.

Vi kan tilføje den såkaldte AIR – luftighed – til vores ellers lille rum ved at bruge den. Kun fantasi begrænser de hjemmelavede akustiske diffusorer, men det er vigtigt at vide, at du skal udføre nøjagtige beregninger for at opnå den perfekte løsning, da den forkerte spredning snarere forværrer et rums akustik.

Disse forkerte spredninger findes i alle gennemsnitlige hjemmestudioer og tror derfor ikke, at en forkert planlagt og målt akustisk diffusor fungerer mirakel, når den installeres der!
Det er godt at vide, at en ægte diffusor kun kan udføre sin velsignelse ordentligt – det vil sige at skabe et ægte diffusorrum – hvis alle følgende betingelser er opfyldt inden installation:

Det er nyttigt at vide, at en reel diffusor kan gøre sit bedste korrekt

– dvs. oprette et ægte diffust rum – kun hvis hver af følgende betingelser er opfyldt før installationen:

  • Lineær frekvensrespons (+/- 2dB forskel)
  • Efterklangstid er næsten den samme i hele båndbredden
  • Efterklangstid er den samme i alle dele af rummet
  • Refleksioner er de samme i hver del af rummet

De 99,9% af de gennemsnitlige hjemmeværelser opfylder disse kriterier kun efter installation af akustisk dæmpning af korrekt mængde og kvalitet.

qrd diffusor farve braun (3)

qrd diffuser

Effektiv drift af diffusorer kræver ikke et rum med tilstrækkelig størrelse.

I lytterummet til lydstudier bruges det derfor hovedsageligt på bagvæggen modsat eller mellem højttalerne. Hos dem hører du som om rummet var større, end det faktisk er. Dit skrivebord eller blandingskort kan også fungere som en diffusor, derfor tester vi dem med skum, dyne eller pude på dem. Du kan ekskludere de reflekterende lyde og dermed kamfiltereffekten med dem.

Hvis du hører en detaljeret og mindre forvrænget lyd denne gang, skal du også blande dig i disse punkter. I de fleste tilfælde er dette kun muligt ved at ændre placeringen af enhederne, da ingen ønsker at dække hans / hendes blandebord med skum.

Fortsættes…

Kategorier: videnbase