Sport og musik

lytte til musik, mens du træner

Regelmæssig sport og motion er vigtigt for vores helbred. Vi kan vælge mellem en bred vifte af sportsgrene, der passer til vores individuelle evner og smag. Der findes holdsport, men du kan også vælge en bevægelsesform, som kan udføres individuelt.

At lytte til musik, mens du træner, øger effektiviteten af ​​dans, aerobic, fitnesstræning, løb eller cardiotræning. Fysiske øvelser udført i musikkens rytme er ifølge forskning meget mere effektive end træning uden musik.

Afhængigt af typen af ​​motion har vi forskellige genrer og dynamik i musikken. Det er lige meget, hvilken musik vi vælger til hvilken sport!

Musikkens rytme

Når du udfører mere intense, hurtigere former for bevægelse, er det tilrådeligt at lytte til mere dynamiske, tempofyldte sange. Hurtigere musik giver endda rytmen i øvelserne. Med den rigtige musik kan vi bevæge os mere energisk og i bedre humør. Vi bliver trætte senere, vi kan lave mere intense øvelser i længere tid. Under løb, aerobic eller cardio træning kan musik med en hurtigere rytme bruges.

Til langsommere sport i mere afslappet tempo er mindre dynamiske melodier passende. Et eksempel er yoga, som ikke kun træner kroppen, men også vedligeholder sjælen. Derfor er en harmonisk, rolig rytme vigtig, som endda fremmer meditation.

Akustik er også vigtigt under sport!

Spiller du musik til musik indendørs, bør du også overveje rummets akustik. Forsømmer vi den akustiske behandling, vil musikken være ekko, støjende, hvilket kan gøre os nervøse, anspændte i længden eller endda føre til hovedpine.

akustik i gymnastiksalen

Gyms, danse og fitnesscentre har normalt store, flade overflader. Hårde vægge, lofter, glas og gulvflader reflekterer lydene, hvilket skaber et ekko, der i høj grad forvrænger lyden af musikken. For at undgå dette skal du sørge for at placere akustikpaneler på væggene og loftet, der eliminerer ekko og giver en klar, forvrængningsfri lyd. Hvis rummet har meget glasplads, kan specielle akustikgardiner eliminere akustiske problemer.

Træne indendørs eller udendørs?

Det er at foretrække at dyrke nogle sportsgrene udendørs, men på grund af vejret vinder indendørstræningen frem. Ikke alene kan vi træne i fitnesscentre, vi kan også træne i vores eget hjem, hvis vi ikke har andre muligheder.

Udendørs motion er sundest, når det udføres i frisk, ren luft. Desværre kan vi i byer med smog, forurenet luft nogle gange gøre mere skade på vores helbred ved for eksempel at løbe eller cykle.

Musikkens gavnlige virkninger

effekter-musik-i-sport

Musik har helt klart en positiv effekt på træningens effektivitet og øger også vores humør til sport. Musik distraherer os fra dårlige tanker såvel som træthed. Hvis vi laver øvelserne mere muntert og entusiastisk, kan vi hurtigere opnå det ønskede resultat. Brug akustiske paneler og diffusorer til at eliminere forvrænget og genklangende lyd for den perfekte oplevelse og resultat.

Kategorier: Blog