Studio akustik – måde at opnå perfekt lyd på

Du har talent, viden og den professionelle teknik, men musikken lyder kun godt i dit eget studie? I sådanne tilfælde er studieakustik en løsning. Akustisk behandling udført af en professionel sikrer, at du kun hører lyden fra højttalerne og ikke rummets akustik. Fri for efterklang og forvrængning. Almindelige problemer uden studieakustik De fleste af os starter med at finde den perfekte teknik. Det fungerer i et stykke tid, men efterhånden som vores viden og erfaring vokser, begynder vi at opdage vores fejl. Vi er klar over, at vi ikke hører præcis det, der er på optagelsen. Lyden er forvrænget af ekko, kvaliteten af bassen er forringet af stående bølger, som er svære at blokere, eller musikken lyder kun rigtigt i vores eget studie. Lad os afprøve det! Vælg 3-4 cd’er. Tag disse med dig som referenceplader og afspil dem i rum med forskellige akustiske egenskaber. Du vil bemærke, at du får en anden lyd i et mindre rum end i et mere rummeligt rum. Du får en forskellig lyd i et tomt rum og i et fyldt rum. Den samme plade vil lyde anderledes, hvis der er meget glas i det rum, hvor den afspilles, og anderledes, hvis væggene er lavet af beton eller gipsplader – for blot at nævne de mest almindelige eksempler.

Hvad er et tegn på, at der kan være behov for akustisk dæmpning i vores studie ?

Hvis du, når du lytter til referencecd’er, finder ud af, at basen eller diskanten lyder højere eller lavere, end du hørte i studiet før. Hvis visse lyde og/eller instrumenter er knapt hørbare eller lyder højere, kan det være nødvendigt med en akustisk dæmpning. Lad ikke dårlig akustik afskrække dig fra at lave musik! I de fleste tilfælde skyldes dårlig lyd højttalerne, lydkortet eller softwaren som en mulig fejlkilde. Erfarne fagfolk er dog enige om, at der ikke findes noget perfekt højttalere og højttalersystemer. Hvis du lige er begyndt med musikken, vil du hurtigt finde ud af, hvilke mærker der er de mest populære, og hvilke der er dem, som de fleste mennesker anser for at være gode. Så hvis du vælger mellem disse – og placerer dem korrekt i dit studie – er der stor sandsynlighed for, at det ikke er lydudstyret, der er skyld i, at du ikke får den lyd, du ønsker, på trods af utallige forsøg.

Hvordan kan vi forbedre lyden i vores studie?

Nu hvor vi ved, at rummet hvor vi lytter til musik, er større påvirker lyden i større grad end tidligere antaget, kan vi begynde at arbejde på en løsning. Vi har sikkert hørt om de store og erfarne lydteknikere, der på kort tid kan finde frem til de akustiske fejl i et hvilket som helst rum. Når de har lyttet til nogle af de sange, de kender godt, på deres referencealbum, ved de straks, hvad de skal lytte efter i studiet for at producere en lyd af høj kvalitet, når de afspilles i et hvilket som helst rum i verden. Den dårlige nyhed er, at meget få mennesker har disse færdigheder, så for os uden den nødvendige erfaring er dette ikke den rigtige løsning. Hvis du vil skabe musik, der lyder på samme måde, som den gjorde, da den blev optaget i studiet, skal du bruge akustisk behandling.

De vigtigste trin i den akustiske dæmpning

Reduktion af sideekko – basabsorberingssystemer anvendelse på væggene til højre og venstre for lyttepunktet. Akustisk dæmpning på loftet og gulvet – især i større rum med større gulvarealer eller lavt til loftet, men også vigtigt for hjemmebiografsystemer. Vægområdet bag monitorer – du vil se en betydelig forbedring af bassen ved at behandle dette område akustisk. Dæmpning af bagvæggen eller brug af en diffuser for at opnå stereoklarhed. Basfælder – flere steder for renere baslyde. DK

Similar Posts