Først og fremmest hvad er overdæmpningen !?


Efterklangstiden bestemmes for hvert værelse, og det tilrådes ikke at overskride det eller overdæmpe det. Vi kan bestemme dette efterklangstidsinterval med beregningen af ​​m3-luft, såsom i et teater, en biograf, et studie eller bare i en stue (som også fungerer som et musikrum). I akustikken anses et rum for at være dæmpet for, hvis den givne efterklangstid reduceres i det omfang, at vi modtager et kvasi-anekoisk kammer. Vi har måske overdæmpet kun afspejlingen af ​​de højere frekvenser, der totalt dræbte de høje toner og også vores rumfølelse.

Hvad er symptomerne på et overdæmpet rum?

  1. Betydelig indsnævring af rumfølelsen.
  2. De høje frekvenser dør for hurtigt.
  3. Dødning af midterne.
  4. Ophør af luftens menneskelige stemme.
  5. De lave frekvenser chug og bliver livløse.
  6. Musikken omgiver dig ikke, den lyder kun på forsiden i et plan og ikke i 3D.
  7. De høje frekvenser kan muligvis falde ned, men bassen skubber øret endnu mere, fordi de ikke er blevet dæmpet.
    Denne form for overfugtning er let at identificere.
    Du skal kun se på møblerne i et rum og måske kontrollere væggenes type og tilstand. I de fleste tilfælde fører den talrige fejlinformation til drab på rummet.

Hvad er disse misforståelser eller fejlinformationer af internettet?


En type af disse: de utilsigtede fejlinformationer, de oplysninger, der er modtaget fra inkompetente personer eller fora. Da folk der gentager hinandens falske råd, er den mundtlige tradition indlejret i offentlighedens bevidsthed som en åbenlys sandhed.

Overvej nogle eksempler på misforståelse:

Vi bør lægge tæpper på væggen for at tage basen af.
Dette er en af ​​de værste metoder, da et tæppe ikke kan “håndtere” lovfrekvenserne, men jo mere det kan håndtere de højere frekvenser. På denne måde har vi allerede overfugtet frekvenserne over 1000Hz.
Den anden forfærdelige løsning er gardin i hele rumets bredde eller længde. Med denne metode opnår vi det samme resultat som med “tæpper på væggen” -metoden.

Vi bør bruge gardiner, hvor der er vinduer. Men hvis det er muligt, skal vi bruge dem i størrelsen på vinduet, og vi må kun placere dem foran vinduet for at dæmpe reflektionen af ​​glasset noget. Men i modsætning til plakaternes misforståelse – du har kun brug for et kæmpe tykt gardin og et kæmpe tæppe og akustikken er afsluttet – skal du bruge meget mere og mere komplekse materialer.

Hvis du stadig bruger tæppe, skal du ikke bruge det på hele rumområdet. Hvis det er muligt, skal det kun placeres på overfladen mellem siddeposition og højttalere. På denne måde efterlader vi en lille surround sound til rummet.

Det andet store problem er tapet. Specielt det tykke skumtapet, uldchipet og det sprede tapet. Disse materialer dæmper frekvenserne over 2000Hz markant. Når vi bruger dem til en enorm overflade – i hele rumets område – undertrykker vi disse lyde derved.

Undertiden overdøver ejeren det og lægger for mange paneler i rummet og har ingen idé om, hvad der skal placeres hvor.

Overvej et eksempel:


Jeg blev for nylig bedt om telefonisk at komme og se et rum på 4x4m designet til udelukkende at være et hi-fi-rum, der var blevet behandlet akustisk, men det af en eller anden grund ikke lyder som de ville.
Vi blev enige om, at jeg kun kunne arbejde med de materialer, han havde brugt, hvilket ikke var en let opgave.
Efter den første måling modtog jeg følgende resultat:
Det viser RT60 efterklangstid. Et rum af denne størrelse skal være mellem 0,3 og 0,4.

Værelset er for dæmpet

I dette rum er der placeret 25 akustiske paneler overalt, undtagen hvor de skulle have været sat. Som vi kan se er rummet allerede over dæmpet over 120Hz. Men det er ikke i balance med de lave frekvenser. Teoretisk set må lovfrekvensen ikke overstige de høje frekvenser med 125%, fordi lydbalancen vil blive brudt.

Lad os se, hvad vi kan opnå med 15 akustiske paneler, der anvendes på det passende sted. De andre paneler blev taget ud af rummet.

Bevidst fejlinformation

Som vi kan se, kan rummet efterklang justeres pænt, hvilket konstant er mellem 0,3 og 0,4.
Naturligvis ophørte den kedelige lyding, pladsen åbnede, og de lave frekvenser undertrykker ikke de høje frekvenser mere.
Jeg kunne opregne mange lignende eksempler, men det ville være for kedeligt. 🙂

Bevidst fejlinformation:


Desværre forårsager denne type forkert vejledning større skade på klienten end nogen af ​​ovenstående faktorer, da den ikke kun ødelægger akustikken, men også tømmer vores tegnebog.

Disse er for eksempel:

  • skum
  • styrofoam
  • xps
  • tapet og et lignende materiale på et par millimeter
    og listen fortsætter.

Disse produkter som materialer er ikke egnede til at dæmpe lyden i hele frekvensområdet eller til at sprede lyden. Ødelægger derved lydbalancen i rummet. De er velegnede til dæmpning af lyde over 600Hz og 1000Hz i gennemsnit.

De er dog meget passende til dette formål. Det eneste problem er, at enten de musikalske lyde eller den menneskelige stemme kan gå meget lavere end dette interval. Følgelig vil lydens ujævnheder gå tabt, og de har en tendens til de lave frekvenser. Da han / hun imidlertid hovedsageligt ønsker at dæmpe de lave frekvenser, opnår han / hun nøjagtigt det modsatte med disse produkter.

Klienten er selvfølgelig tilfreds efter den første lytning, fordi hvis han / hun klapper, vil værelset ikke bunke så meget. Det eneste problem er, at klap lyder omkring 1000Hz.

For at dæmpe lave frekvenser sammen med høje frekvenser bør vi bruge en høj specifik vægt, tæt, fibrøst materiale. Vi skal bruge mindst 90 kg / m3 absorberende materiale for at absorbere mindre høje frekvenser end midtfrekvenser.

Hvorfor skal vi gøre sådan, da også de høje frekvenser skal dæmpes?


Vi behøver ikke rigtig bekymre os om høje frekvenser, for hvis vi begynder at behandle de lave frekvenser, vil de høje frekvenser også være involveret. Næsten alt dæmper de høje frekvenser, og det er meget lettere end at dæmpe de lave frekvenser. Det er på grund af de meget korte lydbølger. Hvis vi måler en gennemsnitlig stue, kan vi se, hvordan møblerne og objekterne i rummet alene dæmper dem:

 

Hvorfor skal vi gøre det, da de høje frekvenser også skal dæmpes

Her kan vi se en gennemsnitlig stue på 40m2.
Hvis du ser nøje, afviger det markant fra den gennemsnitlige efterklangstid på 0,4-0,5s. Møblerne og de bløde genstande deri har imidlertid allerede dæmpet meget i de højere frekvenser, hvilket skaber dermed de ubalancerede lyde.

Igen, et dejligt eksempel på et rum med skum:


På det næste diagram viser jeg dig efterklang fra et studie fyldt med skum, mens ejeren hævder, at studiet allerede er blevet behandlet, men lydindholdet, der er optaget i hans rum, lyder stadig anderledes end i hans vens studio. Jeg skal tilføje, at vi taler om en kælder omgivet af betonvægge.

rummet er for dæmpet (2)

Se på de resultater, vi modtog efter behandlingen. Naturligvis blev skummet fjernet fra væggen

Se på de resultater, vi modtog efter behandlingen. Naturligvis blev skummet fjernet fra væggen

Det var et rum på 3mx4,5m.
Desværre måtte vi bruge en masse træ og lædermembraner på grund af betonvæggene, men resultatet taler for sig selv.

Hvad skal jeg gøre, hvis vores værelse er fugtigt?


Fjern de bløde ting fra væggen.
Hvis det er muligt at tage nogle af tæpperne ud, så lad os gøre det! Du skal kun efterlade det, der er nødvendigt mellem dig og højttaleren.
Kast skum og styrofoam ud, hvis der er nogen.
Hvis der er for mange akustiske genstande, er det værd at tage nogle af dem ud og kun lade dem stå på de vigtigste steder såsom hjørnerne og de primære og sekundære reflektionspunkter.

Hvis for eksempel væggene er lavet af gipsplader eller træ, er rummet næsten for dæmpet, men det gentager stadig !?

Brug diffusorer! Spredere spredes og absorberer delvis lydene. Det afhænger også af brugen af ​​materiale.

Hvis der er mange bløde genstande i rummet, skal du bruge diffusorer lavet af blockboard. Disse diffusorer hæver og spreder markant de høje frekvenser, men tæller også bassen takket være træet.

Hvis du stadig har brug for akustiske paneler og ikke kun diffusorer, er det værd at bruge akustiske paneler af lædermembran, fordi disse næppe påvirker lyden over 600Hz, men blødgør reflektionerne. Deres evne til at absorbere bassen er dog markant højere end for de klassiske, absorberende akustiske paneler.

Hvis du overvejer at have problemer kun under 150Hz, tilrådes det kun at bruge dobbelt træmembran.

Den vigtigste ting er at skabe et lineært lydmiljø.

Tak for at du gik forbi.

 

 

Kategorier: Blog