Roaming i akustiske dybder

Uden dybe lyde ville vores yndlingsmusik og -film blive glædeligt. Men da vores ordsprog “man kan have for meget af en god ting” udtrykker det godt, kan for mange dybe stemmer forringe lydoplevelsen. Det er ikke kun vigtigt at skabe en optimal akustisk lyd i studionerne, det kan også være afgørende i vores hjem, uanset om det givne rum resonerer eller de passende lydabsorberende overflader dæmper lyden, hvilket sikrer fuld glæde af musik eller film. Det er ikke nok bare at købe højttalere. Det gamle maya-folk, der levede for 6.000 år siden, anerkendte også akustikens betydning i opbygningen af deres templer. I dag har vi mange fremragende produkter til rådighed for at maksimere kvaliteten af surround sound.

Hvad er akustik?

Set fra surround sound er akustikken intet andet end luftrummet i rummet, og vægge, møbler osv. Befrugtede effekter.

“Musik er et must, fordi det omgiver dig”

Musik er blevet brugt til terapeutiske formål siden 1970’erne, da det lindrer stress, og dens virkninger på helbredet er blevet udbredt demonstreret. Det følger også, at lyde oprettet på grund af dårlig akustik kan gøre lytteren anspændt og endda forårsage hovedpine. Akustisk vigtige faktorer er forståelighed, resonanselyde, oplevelsen af ​​rummet, men rumforholdene, formen på møblering og lydenes postvibrationstid kan heller ikke overses.

En perfekt plantegning findes ikke, men der er bestemt ugunstige, såsom kvadratiske værelser, hvor mængden af ​​vægge kan være et problem for små rum. Der kan dannes stående bølger, interferenspunkter, der hovedsageligt forstyrrer ved dybe frekvenser. Elektronisk lydsystem kan kun forbedre et rum med dårlig akustik lidt.

Rider på lydbølger

lydbølger

Lydbølger spretter fra vægge, så lydbølger i forskellige retninger og styrker flyder gennem hvert punkt i rummet og skaber to typer lydfelter: diffuse og direkte lydfelter. Det direkte lydfelt dannes, når lydkilden tændes, og derefter reflekteres lyden fra vægge og genstande; dette skaber det reflekterede lydfelt. Sammen resulterer de to lydfelter i vores fornemmelse af afstand, retning og rum. Hvis lyden efter vibrationerne på den anden side er lang, skjuver den lyden, der senere udsendes, og dermed forringes også forståelsen af ​​musikken og talen. Ved at absorbere lyd kan vi reducere denne efterklangstid, faktisk ved at reducere lydenergi.

Så lad os sluge en stor!

Lydabsorberende materialer klassificeres efter effektiviteten af ​​den energi, de optager, mellem nul og en værdi. Nulklassificerede materialer (f.eks. Marmor) reflekterer stort set al energi, og absorptionsgraden markeret med en afspejler ikke nogen energi.

Lidt geometri …

Hvis rummet er kubisk eller rektangulært og der er store, tomme, hårde overflader til rådighed, skal de ugunstige akustiske virkninger kompenseres for med lydabsorberende midler, der reducerer de reflekterede lyde og fordeler dem jævnt.

Alt kan hjælpe!

musik-lyd-bølger

Bølgelængden på dybe toner er større end for høje toner. Det kan kun dæmpes med et tæt, fibrøst, akustisk absorberende materiale med høj specifik vægt eller en akustisk afstemt membran. Byggematerialer har generelt en lav lydabsorptionskapacitet. Derfor er det vigtigt, at hvis vi stræber efter upåklagelig surround sound, vælger vi kun de bedste materialer og produkter! Akustisk måling kan bruges til at beregne basabsorptionsevnen med matematisk nøjagtighed.

Kom jagt! Lad os fælde bassen!

dekorative og akustiske paneler 300x300

En basfælde eller basabsorberende membran er vigtig for en klarere lyd. Ved at anvende den kan vi realisere den vigtigste og på samme tid den mest udfordrende opgave med den ideelle akustik: dæmpningen af ​​dybe lyde. I tilfælde af bas (150 Hz) øges efterklangstiden, hvilket i praksis betyder, at vi ikke hører den rigtige lydstyrke og kvalitet af basen i rummet, men lyden fra “rummet” og dermed forvrænget bas kan ødelægge lydoplevelsen.

Energi går ikke tabt, den transformeres kun

En basabsorberende membran er et akustisk panel, der reducerer overdreven lydbølger inden for et smallere frekvensområde. De giver en klarere, mere jævn lyd. Den absorberede lyd forsvinder ikke, den transformerer kun. Akustiske belægninger er normalt fremstillet af materialer med højere densitet, f.eks. lavet af komprimerede glasfibre. På grund af energien fra lyden pulserer partiklerne og frigiver den overskydende energi, men ikke længere i form af lyd. Luftpartikler gnider mod materialet, hvilket får friktion til at forekomme. Luftens kinetiske energi omdannes til varme.

Drej hjørnet

Først i hjørnerne og derefter på sidevæggene skal de dybe lyde, der akkumuleres der, dæmpes. Hvis det er muligt, skal du placere basabsorberende membraner i en mindsteafstand på 10 cm fra væggen. Overvej også loftet, da stående bølger på denne store, flade overflade kan forplantes uhindret og således påvirke basområdet negativt.

acoustic handling of a listening room

Se på himlen!

Den naturlige akustik i højt til loftet kan forårsage problemer, der kan løses, f.eks. Ved at placere ophængt lofter og / eller lydabsorberende membraner.

Er det størrelse mate?

Et mindre rum er meget støjende end et rummeligt, mere åbent værelse, fordi det reflekterer lyde hurtigere og henter rumets hyppighed.

Denne imiterede lædermembran er godt læder! Men den bomuld er god!

Vores dybe lydabsorberende membraner, der er lavet med unik teknologi, præsenterer i øjeblikket den højeste absorption (lydabsorberende) koefficient på markedet. Takket være brugen af ​​materialer af høj kvalitet og en høj grad af professionalisme opfylder vores akustiske lædermembraner deres basabsorberende funktion perfekt, mens de også fungerer som et dekorativt tilbehør til udstyret til vores studie og hjem. Akustisk imiteret læder med høj densitet over 600 Hertz absorberer meget minimale mængder diskant, hvilket gør det meget mere effektivt i de dybere intervaller.

Vores imiterede lædermembraner ødelægger uønskede baslyde så tidligt som 30 Hz, så vi hører mere detaljeret bas, og diskanten vil forblive mere luftig. Effektiviteten af ​​vores kunstlædermembraner understøttes af den akustiske bomuld på 90 kg / kubikmeter, der er indlejret i den stive trækonstruktion. Akustisk bomuld er helt ufarlig for helbredet. Bløde, lette, bløde strukturerede svampe, styrofoam, akustiske skum har en tendens til at absorbere højere toner, og dermed de dybe toner, vi oprindeligt ønskede at dæmpe; de intensiveres endnu mere. Den fibrøse struktur af akustisk bomuld er hemmeligheden bag fejlfri lydabsorption og lydisolering.

Det er lige så hårdt som gammelt skoskind!

akustisk-membran

Vores akustiske imiterede lædermembraner fås i syv farver, deres fornemmelse og udseende er nøjagtigt det samme som dit ægte læder. Sort fås på lager. Det er meget let at rengøre det. Det er tilstrækkeligt at aftørre med en fugtig klud.

Lad os se verdensakustiske nysgerrigheder omkring verdens mest berømte spillesteder

Sydney Opera Hus

Sydney-operahusets arkitektoniske stil gør det virkelig unikt. Meningerne er delte om koncertsalens akustik. Kritikere beskylder den for høje lyd og de gigantiske dimensioner for den deraf følgende støj. Renoveringen af ​​operahuset er planlagt til 2019-2021, hallen kan gennemgå en betydelig transformation. Reduktion af scenens størrelse, udskiftning af forældede akustiske reflekser og ændring af væggene kan også hjælpe med at skabe en mere perfekt surround sound.

Mozarts arv: Musikverein

Wolfgang Amadeus Mozart døde i 1791, men hans musikalske arbejde, geni og vidunderlige værker har overlevet for eftertiden. Det åbnede i 1870 ved Musikverein i Wien, der betragtes som det bedste akustiske koncertsal i verden. Hemmeligheden bag den fremragende akustik i Storhallen (Sterling Hall) ligger i hallens design. Rektangulært, fladt eller let skrånende gulv, høj scene og bånd. Der er også et antal lydreflekterende overflader her. Hvis det ikke er muligt at placere lydreflektorer i vores hjem, skal du placere højttalerne mindst en meter væk fra væggen for at forhindre lyden i at blive optaget af materialerne, der dækker væggen (f.eks. Gipsvæg).

teaterakustik

Det er værd at nævne Symphony Hall, der rangerer nummer to på listen over de bedste koncertsaler i verden samt bronzemedaljen Buenos Aires Theatre.

Royal Albert Hall i London

Selvom de fleste komponister generelt ikke kan lide akustik i stor skala, men fordi publikum ser mere på denne måde, accepterer de det. Siden dets 150-års jubilæum har Royal Albert Hall været vært for en række verdensberømte forestillinger og koncerter af høj kvalitet.

Vores nationale stolthed

Bygningen Müpa (Palace of Arts) huser det fire niveauer National Concert Hall, der kan rumme 1.800 mennesker. Dets akustik er i verdensklasse, og dens dimensioner er imponerende: 25 meter brede og 52 meter lange. Akustikken blev designet af det verdenskendte amerikanske akustiske designfirma Artec og dens hoved, Russel Johnson. En vigtig del af akustikken er den enorme klingende faldskærm over podiet og auditoriet, hvis bevægelige vinger kan hæves og sænkes. Den vejer 70 tons, og strukturen består af 5 bevægelige dele. Langs podiet og sidevæggene er der et system med resonanskamre, der justerer eftervibrationstiden ved at flytte store døre med computerstyring.

På videnskabeligt grundlag

Anatoly Vasilyev, den verdensberømte russiske instruktør, har bedt en akademisk professor om at designe akustikken i sit teater i Moskva. Denne geniale videnskabsmand var blandt andet involveret i rumforskning. Han undersøgte den mentale tilstand, han oplever i et lukket rum, og fandt, at en række akustiske stimuli kan hjælpe med de negative effekter, der er forårsaget af et lukket rum. Et almindeligt problem er overfyldning i offentlige rum, hvilket resulterer i en forvirrende lydeffekt.

Akustiske “bogey-men”

1.RATTLE ECHOES

I et tomt rum, mellem de parallelle vægge, ekkes lyden frem og tilbage og mister langsomt sin energi. Disse kan undgås ved at dække de modsatte vægge på forskellige måder.

2.REVERBERATION

Jo større et rum, jo ​​færre inventar i det – desto mere forstyrrende efterklang. Bassabsorberende membraner kan hjælpe i dette tilfælde.

3.STANDING Bølger

De dannes i hjørnet og nær væggene. Ved at placere basfælder kan vi også eliminere dette problem.

4.ROOMS EGNE LYD

Rummets egen lyd afhænger af afstanden mellem væggene og gulvet og loftet. Det er faktisk en resonans. Hvis rumets højde og bredde er den samme, øges selvstemmen endnu mere.

DETTE ER VIRKELIG AKOUSTISK!

Det er uomtvisteligt, at vi for at opnå optimal akustik skal overveje flere faktorer. Dimensionerne og formen på rummet, udstyret, vægbeklædningen, temperaturen er alle vigtige data! Sørg også for at overlade en rigtig ekspert til den akustiske undersøgelse og præcise måling af dit hjem, kontor eller studie!

Vælg højttalere i høj kvalitet, lydabsorberende og lydisolerende paneler, akustiske diffusorer, lydisolerende gardiner i stedet for billigere produkter af dårlig kvalitet! Æstetik blev også taget i betragtning ved design af vores produkter. Så ikke kun forkæle vi vores ører, vi kan også have en visuel oplevelse. Enhver type af vores akustiske membraner kan blive prydet i ethvert rum eller studie. Perfekt akustisk bringer ikke kun “perfekt lyd” på vegne af det, men styres også i produktionen af ​​sine produkter med det mål, at kunderne er maksimalt tilfredse, de kan nyde en fejlfri lyd.

Kategorier: Blog